Geoblog.pl    monikagrajnert    Podróże    Sudety i Praga    zamek i wodospady
2006

zamek i wodospady

Polska, Karkonosze

W karkonoszach zwiedzamy Zamek Chojnik, położony na wzgórzu Chojnik, został zbudowany w XIV w. przez księcia Bolka II jako jeden z elementów fortyfikacji granic księstwa.Od czasu wielkiego pożaru w roku 1675, zamek pozostaje trwałą ruiną, udostępnioną obecnie do zwiedzania. Odwiedzający zamek mogą posłuchać legend, m. in. o Kunegundzie, postrzelać z kuszy, zobaczyć pręgierz i wejść na wieżę skąd rozciąga się malownicza panorama Karkonoszy i Kotliny Jeleniogórskiej. W zamku można również kupić pamiątki, zjeść i przenocować.

Udajemy się zobaczyć dwa z Karkonowskich wodospadów:
Najwyższy (846m n.p.m) wodospad po polskiej stronie Karkonoszy. Składa się z 3 kaskad o łącznej wysokości 27 m. Z Progu spada do malowniczego Wąwozu Kamieńczyka, który ma ok. 100 m długości, skalne pionowe ściany osiągają od 20-30m wysokości, a szerokość w niektórych miejscach nie przekracza 4m.

Wodospad Podgórnej położony jest w sercu Karkonoszy, na wysokości 547 m n.p.m, w malowniczej Przesiece. Potrójna kaskada wodospadu ma wysokość 10 metrów, co czyni z wodospadu Podgórnej trzeci co do wielkości wodospad w polskich Karkonoszach. Jest to najrzadziej odwiedzany przez turystów karkonoski wodospad, choć niewątpliwie jest bardzo malowniczy. Do wodospadu Podgórnej najlepiej dojść z Przesieki - prowadzi do niego kilka szlaków.

Zwiedzamy również Kościół Wang,który został zbudowany na przełomie XII i XIIIw. w południowej Norwegii, w miejscowości Vang, położonej nad jeziorem Vang. Stąd wywodzi się jego nazwa.Kościół Wang został wzniesiony na wzór najlepszych przykładów skandynawskiego drewnianego budownictwa sakralnego i stanowi bezcenne dzieło dawnej sztuki nordyckiej. Świątynia wykonana jest z sosny norweskiej, która, nasycona żywicą, wykazuje niezwykłą trwałość.Cały kościół został ponoć wykonany bez użycia gwoździ.Wstęp kosztuje ok.6zł.

W drodze powrotnej zajeżdzamy do Miasteczka Western City,które znajduje się w Ściegnach k/ Karpacza. Położone jest na obszarze 5 ha, a najwyższym widocznym z niego szczytem jest Śnieżka. "dziki zachód" Składa się z 12 "starych", drewnianych budynków; jest tu: "Chata Traperska", "Biuro Szeryfa" z więzieniem, "Sklep Kolonialny" , "Bank", "Kuźnia", "Saloon" oraz trzy restauracje. Największa znajduje się w "Saloonie", bo ma aż 300 miejsc siedzących. Miasteczko czynne jest cały rok.